O PORTÁLU

Obecné informace

Portál občana je rozdělen na veřejnou a neveřejnou část. Veřejná část obsahuje úřední desku, neautorizovanou platební bránu a umožňuje elektronické podání. Dále si může občan ve veřejné části stáhnout potřebné formuláře pro jednotlivé životní situace, ty vytisknout, vyplnit a doručit je na úřad běžným způsobem (osobně, poštou), nebo využít možnosti zaslání dokumentu prostřednictvím volby ePodání.

Přístup do neveřejné části Portálu občana vyžaduje registraci v systému tak, aby byl občan jednoznačně identifikovatelný. V této části portálu získá uživatel další individualizované služby včetně možnosti elektronického podání online formulářů, které se automaticky předvyplňují známými údaji o přihlášené osobě. Občan může sledovat historii odeslaných formulářů a stav jejich projednávání. Registrovaný uživatel (občan) může přes portál hradit platby on-line (autorizovaná platební brána).

Obsah veřejné části (pro anonymní uživatele)

  • Potřebuji si vyřídit ... – přehled životních situací rozdělený do kategorií s možností stažení příslušných offline formulářů, jejich vytištění, vyplnění a podání na úřad buď osobně, poštou či pomocí služby ePodání. Tato část bude zprovozněna v rámci 2.etapy v první polovině roku 2022
  • Chci zaplatit ... – neautorizovaný přístup – umožní uživateli bez předchozí registrace uhradit své závazky na základě zadání variabilního symbolu nebo rodného čísla a kontaktní e-mailové adresy.
  • Úřední deska - zobrazuje aktuální údaje elektronické úřední desky.
  • ePodání – zajistí zaevidování podání na úřadě stejně, jako by bylo podáno při osobní návštěvě.
  • Jak řešit životní situace ... - budete přesměrování na Portál veřejné správy MV ČR.

Obsah neveřejné části (pro registrované uživatele)

Portál obsahuje navíc funkce, které se týkají občana osobně. Pro přístup k nim je třeba být přihlášen, aby byly chráněny osobní údaje.

  • Můj portál - dokumenty, formuláře a žádosti, které byly občanem odeslány, i odpovědi na ně, včetně informace o tom, v jaké fázi zpracování se dokument nachází a kdo jej vyřizuje.
  • Životní situace - přihlášením do portálu je již prokázána identifikace, proto už není potřeba nic podepisovat a skenovat, údaje o uživateli jsou automaticky vyplněny do online formuláře. Uživatel pouze vyplní zbývající potřebné informace a formulář odešle elektronicky prostřednictvím funkce Odeslat formulář. Pokud se v Portálu občana nenabízí požadovaná životní situace, nemusí být v současné době do portálu zapracována. Další online formuláře budou doplňovány podle aktuálních potřeb a složitosti zapracování.
  • Osobní účet - zobrazuje předpisy k poplatkům, které byly vystaveny, včetně informace, zda byly uhrazeny, či nikoliv. Pro jejich úhradu lze využít přímé vazby na Platební portál bez přepisování platebních údajů. Bezpečnost platebního portálu byla ověřena poskytovatelem této služby a údaje o platební transakci probíhají bezpečně mimo prostředí úřadu.
  • Portál veřejné správy MV ČR – pokud je občan přihlášen pomocí identityobčana, může využít online služeb státního Portálu veřejné správy. Přihlášení z Portálu občana města se mu přenáší i do Portálu veřejné správy, kde již tedy přihlašovací údaje nemusí zadávat.

Možnosti registrace

Registrace pomocí elektronické identifikace

Nejjednodušší registrace je pomocí bankovní identity, kterou nabízí většina bankovních ústavů.

Další možností je registrace prostřednictvím eObčanky s aktivovaným čipem. V tomto případě se lze registrovat do Portálu občana přímo bez návštěvy úřadu. eObčanka se pak používá i pro každé další přihlášení do Portálu. Pokud eObčanku občan nemá, může požádat o předčasnou výměnu občanského průkazu bez čipu za eObčanku (stejným způsobem jako o výdej nového občanského průkazu). Tuto předčasnou výměnu bude ale muset uhradit dle platného ceníku. Pokud eObčanku má, ale neaktivoval si čip, doporučujeme navštívit pracoviště osobních dokladů a nechat si čip aktivovat. K aktivaci nepotřebujete nic, pouze eObčanku a připravit si dva číselné kódy (podobně jako PIN). Aktivací eObčanky si otevře cestu k elektronické komunikaci nejen s naším úřadem, ale i s jinými orgány státní správy, např. prostřednictvím státního Portálu veřejné správy, ČSSZ atd.

Mimo uvedených způsobů lze využít i další možnosti elektronické identifikace. Více informací naleznete na webu info.identitaobcana.cz.

 

Pro jakékoliv dotazy k Portálu občana nás prosím kontaktujte na adrese: portal@mesto-humpolec.cz